STILLING LEDIG:

Vil du overta rollen som seksjonsleder for økonomi og HR etter Terje Kofoed, og bli en del av Yvonne Andersens ledergruppe?

Sentral lederstilling ved KFV: Her kan du ta ansvar for økonomi og HR, og jobbe tett på viktig oppdrag

Det statlige Kontoret for voldsoffererstatning (KFV) ligger i Vardø og gjør en viktig jobb for samfunnet. Nå kan du få ansvar for å forvalte over en halv milliard kroner hvert år, samtidig som du skal ivareta både internøkonomi og HR.

Publisert Sist oppdatert

I april 2024 kom Yvonne Andersen inn i som direktør i KFV, og tok dermed over det øverste ansvaret i et statlig kontor som har ansvar for å forvalte over 500 millioner kroner. 

Dette er penger som utbetales til voldsoffere over hele landet. KFV er underlagt Justis- og beredskapsdepartementet og Sivilrettsforvaltningen.

Direktør Yvonne Andersen ved KFV.

Flere hundre millioner

De rundt 30 ansatte i KFV behandler søknader og utbetaler erstatning til personer som har vært utsatt for vold- og seksualforbrytelser. 

På kontoret er det et bredt kompetansemiljø innen justis, men en annen viktig funksjon er økonomi. Nå trenger KFV en ny seksjonsleder for økonomi og HR. 

En person som har minimum bachelor i økonomi, og som kan ta en del av personalansvaret. Den nye seksjonslederen blir en del av ledergruppen, og får dermed en sentral funksjon i KFV. 

Ledergruppen består av totalt fire personer som samarbeider godt om både ansvar og oppgaver.

– De to siste årene har vi utbetalt over en halv milliard kroner, og i år ventes det at vi passerer 600 millioner. Dette er forholdsvis store beløp. Samtidig har vi et driftsbudsjett som skal ivaretas. I tillegg skal det føres statistikk over utbetalinger og skrives rapporter, sier avtroppende seksjonssjef Terje Kofoed.

Allerede bestemt deg for å søke? Gå rett til søknadsskjema her

En del av ledergruppen

Han har innehatt rollen siden 2011, og skal nå sende ansvaret videre. Kofoed har hatt mange sammensatte oppgaver opp gjennom årene, men tanken nå er at ansvarsområdet skal avgrenses hovedsakelig til økonomi og HR.

– Mange er kanskje litt skeptisk til at det blir for mye personalansvar, men dette skal fordeles mellom alle i ledergruppa, sier Yvonne Andersen.

Hun beskriver et kontor med svært godt og ungt miljø, som snart skal inn i helt nye lokaler i Vardø.

– For meg har det vært veldig spennende å komme inn i KFV. Det siste året har vi sammen gjort flere interne grep, og utviklet kontoret. Vi har flere nye ansettelser, og prøver hele tiden å tenke nytt. Snart skal vi også inn i helt freshe kontorlokaler, sier direktøren.

Vil du bli en del av et ungt og dynamisk miljø, med et viktig ansvar for voldsoffererstatning?

Hos KFV får du frihet og ansvar i et godt miljø med høyt tempo...

I Vardø kan du ha et unikt liv, og gode karrieremuligheter

Motiverte og unge ansatte

KFV har som nevnt flere jurister ansatt. Flere av disse kommer rett fra utdanningen og opp til Vardø for å skaffe seg erfaring. 

Mange slår seg ned og blir værende i Vardø. Mye av årsaken til dette er arbeidsplassen. I den relativt lille organisasjonen er det lite byråkrati, høyt tempo, og frie tøyler. 

Mange opplever det som befriende å komme til Vardø.

– Vi er en liten organisasjon og vi styrer oss selv. Dynamikken her er veldig god, og det skaper motiverte ansatte som går inn for å utføre samfunnsoppdraget sitt på best mulig måte, sier Yvonne Andersen. 

Mange fordeler i Finnmark

Har du utdanning og erfaring innen økonomi? Kanskje er du en økonomimedarbeider i en større bedrift, men har lyst på nye utfordringer der du får brukt lederegenskapene dine?

Hos KFV har du sjansen til å gjøre et hopp i karrieren. Bor du i regionen eller har du muligheten til å flytte til Vardø – helt på nordøstspissen av Norge – og bli seksjonssjef hos en attraktiv arbeidsgiver som gir unik erfaring og innsikt på et svært viktig felt?

I Vardø kan du gjøre et stort karrieresprang, og få økonomiske fordeler med på kjøpet. 

Å bosette seg i Finnmark vil føre til at du får nedbetalt studielånet med inntil 60.000 i året, samt at det er gratis barnehage om du har behov for det. 

I tillegg er det lavere skatt, og generelt lavere bo- og leveutgifter.

wonderful small town Vardø at the Barents Sea

Gjør deg klar for neste hopp i yrkeslivet. Søk jobben som seksjonssjef hos KFV...

KFV søker seksjonssjef økonomi og HR

Kontoret for voldsoffererstatning har ledig fast stilling som seksjonssjef for økonomi og HR.

Om stillingen

Arbeidsgiver: Kontoret for voldsoffererstatning

Stillingstittel: Seksjonssjef økonomi og HR

Stillingstype: Fast / heltid

Arbeidssted: Vardø

Søknadsfrist: 1. juni

Send søknad her

Om arbeidsgiver

Vi er et statlig forvaltningsorgan underlagt Justis- og beredskapsdepartementet, og vi har i oppdrag å behandle søknader om voldsoffererstatning i første instans. 

Sivilrettsforvaltningen er etatstyrer og klageinstans. Vi er 31 ansatte hvor flesteparten er saksbehandlere, i tillegg til servicetorg og ledelse. Vi kjennetegnes med et ungt, inkluderende og sosialt arbeidsmiljø, og det er ønskelig at også du bidrar sosialt både på og utenfor jobb.

Kontoret ligger i Vardø, som er Norges nordøstligste by og en øy i Barentshavet. Byen er den eldste i Nord-Norge og er Finnmarks eldste fiskevær. Midnattssol, vinterstormer og arktisk klima gjør Vardø til en helt unik plass å bo.

Vardø og Øst-Finnmark byr på uendelig med friluftsmuligheter i nærområdet. Turer med og uten overnatting, skigåing og fiske, har vært på agendaen for flere av de ansatte de siste årene. Årlig arrangerer byen blant annet nordisk mesterskap i snøballkamp (Yukigassen), Pomorfestival og musikkfestival (Blues i vintermørket). 

Du kan også bli bedre kjent med våre oppgaver og ansatte via:

Vi søker en faglig sterk seksjonssjef for å ivareta lønn, budsjett, regnskap, statistikk og HR for Kontoret for voldsoffererstatning. Stillingen inngår i kontorets ledergruppe. Seksjonssjef bistår direktøren i sitt arbeide.

Kontoret for voldsoffererstatning benytter Direktoratet for økonomistyring (DFØ) som operativ lønns- og regnskapsfører. Vi har et bredt statlig regnskap, og skal utarbeide regnskapet etter de statlige regnskapsstandardene (SRS) fra og med 1. januar 2027.

Rollen krever tett samhandling med alle ansatte, eksterne parter som Sivilrettsforvaltningen, Altinn, bankforbindelser, SPK, Skatt og Nav, og andre forvaltningsnivå.

Arbeidsoppgaver

  • Budsjett- og resultatansvar for virksomheten
  • Personalansvar
  • Ansvar for etatens lønns- og regnskapsprosesser
  • Sikre rett lønn og regnskap i henhold til regelverk
  • Sikre enhetlige arbeidsprosesser med felles rutiner og retningslinjer
  • Utvikle og implementere nye digitale og effektive løsninger
  • Ivareta etatens bestillerfunksjon overfor tjenesteleverandør DFØ
  • Systemansvar for fagsystemer, utarbeide rapporter og sikre optimal bruk av systemene
  • Årsavslutning virksomhetsregnskap, med rapportering til etatsstyrer, departement og Riksrevisjonen
  • Bistå direktør i øvrige oppgaver
  • Stillingen kan ilegges andre oppgaver ved behov

Kvalifikasjonskrav

  • Relevant utdanning innen økonomiske fag, minimum på bachelornivå
  • Relevant erfaring innen økonomi og personalledelse

Dersom du har tilsvarende utdanning fra utlandet, må du legge ved NOKUT godkjenning

Det er i tillegg ønskelig at du har

  • Formell lederutdanning
  • Erfaring fra virksomhetsstyring i offentlig sektor
  • Stor grad av selvstendighet
  • Gode samarbeidsevner og lederegenskaper
  • Resultatorientert med stor arbeidskapasitet
  • Beslutningsdyktig og med god gjennomføringsevne
  • Analytisk, med evne til å tenke helhetlig og tverrfaglig
  • Gode kommunikasjonsevner, skriftlig og muntlig, på norsk
  • Gode IKT-kunnskaper

Personlige egenskaper og egnethet vil bli særlig vektlagt.

Dine nye kolleger?

Vi tilbyr

  • Varierte og utfordrende arbeidsoppgaver
  • Godt faglig og sosialt miljø
  • Muligheter for faglig og personlig utvikling
  • Dekning av flyttekostnader etter avtale
  • Fleksitid
  • Trening i arbeidstiden
  • I løpet av 2026 vil vi også få nyoppussede kontorlokaler

Stillingen lønnes som seksjonssjef (Stillingskode 1211) kr 820000 – 950000. Det trekkes 2 % innskudd til Statens pensjonskasse. For særlig kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes.

Når du bor og jobber i Finnmark eller Nord-Troms, får du nedskrevet ditt eventuelle studielån med inntil kr 30000 i året, og du får lavere personskatt. Fra 2023 ble det også gratis barnehage i Vardø.

Kontorsted er Vardø. Etter prøvetiden vil det være mulighet for delvis mobilt kontor i tråd med interne retningslinjer.

Tiltredelse etter avtale. Vi vil være behjelpelig med å finne bosted.

Generell informasjon

Søknaden kan enkelt sendes inn i skjemaet under, og vi ber om at du legger ved CV, vitnemål og relevante attester.

Det vil bli utarbeidet offentlig søkerliste. I samsvar med offentlighetsloven § 25 gjør vi oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om ikke å bli ført opp på søkerlisten.

Hvis vi får kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, innkaller vi minst en søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene må du oppfylle noen krav. Les mer kravene på Arbeidsgiverportalen.

Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.


Hvis du har spørsmål om stillingen, kan du kontakte 

Direktør Yvonne Andersen41160881 / e-post

Søknadsfrist: 1. juni

Send søknad enkelt her:

 

Powered by Labrador CMS