STILLING LEDIG:

Denne gjengen i Leknes kan du nå få jobbe sammen med, og lede.
Denne gjengen i Leknes kan du nå få jobbe sammen med, og lede.

Jakter lagkaptein for det blå laget: Bil i Nord søker daglig leder på Leknes

– Bilbransjen vil endre seg mer de fem neste årene enn de 20 siste, mener Jan Hugo Svendsen. Nå kan du være med på den reisen, og få ansvar for å bygge et lag som selger 400 biler i året.

Lukten av flere titalls nye biler.

Det er det første som møter deg i den store salgshallen på Bil i Nords servicesenter og flaggskip i Svolvær. Her står Volvos nye helektriske modeller, og MGs elbiler til meget gunstige priser.

Jan Hugo Svendsen, daglig leder for Bil i Nord AS.
Jan Hugo Svendsen, daglig leder for Bil i Nord AS.

Den umiskjennekelige duften av splitter nye biler er den samme som før – men det lukter ikke så mye bensin lenger:

Over halvparten av bilene som selges fra Bil i Nord i landsdelen nå er elektrisk. Nord-Norge henger på ingen måte bak i elektrifiseringen, sier Jan Hugo Svendsen.

Han er daglig leder for det nordnorske bilkonsernet, og tror endringene bare såvidt er igang:

– Bransjen vil endre seg mer de neste fem årene enn de 20 årene som har gått, mener han.

Den drivende daglige lederen

Selvkjørende biler, nye elektriske varianter og nye service markedskonsepter. Det er bare noe av det som kan møte bilbransjen de neste fem, ti eller 20 årene.

Og nå kan du være med på denne reisen, for Bil i Nord søker avdelingsleder til Leknes.

Hva vil det si? Rent formelt:

– Du blir daglig leder for et bilanlegg med nyoppusset bygg og gode fasiliteter. Jobben innebærer ansvar for salg, ettermarked og tett på 20 dedikerte og dyktige medarbeidere. I tillegg får du ansvar for budsjett og resultat, sier Svendsen.

Er dette drømmejobben? Bla videre for å lese mer, eller send en søknad på e-post!

På Leknes er Bil i Nord forhandler og verksted for Volvo, Mazda, MG og Subaru. Fire populære bilmerker. Det betyr nok å gjøre.

– Ja, dette er en hektisk jobb. Det skjer noe hele tiden og dagene er uforutsigbare. Dette er en av de viktigste rollene vi har i selskapet: Du skal være den drivende lederen som får ting til å skje, skape resultater, men også tar vare på medarbeidere og kunder.

– Samtidig står du ikke alene på toppen i denne jobben. Her er det mange venner å ringe for hjelp. For eksempel ni andre avdelingsledere og en konsernstab i Svolvær som har ett mål, og det er at du lykkes, understreker Svendsen.

I friske og moderne lokaler på Leknes selger vi noen av landets mest populære bilmerker.

Stor frihet og store forventninger

Og for å lykkes er stikkord som ansvar og tillit viktige.

I et nordnorsk konsern som selger over 4000 biler hvert år – mer enn 10 biler om dagen – tas det mange beslutninger lokalt hver eneste time.

Tilliten må også gjelde lokalt. En leder med ansvar for medarbeidere og flere underavdelinger kan ikke ha full kontroll på alle prosesser og flere hundre bilsalg i året.

– Vi kan ikke detaljstyre medarbeidere hos oss. Våre medarbeidere må få tillit til å gjøre det riktige etter beste evne der og da, sier Jan Hugo Svendsen.

– Dette er en jobb med stor grad av frihet og fleksibilitet. Men også store forventninger, og krav til resultatoppnåelse både på fornøyde medarbeidere, kunder og økonomisk resultat. Det er der avdelingen til syvende og sist blir målt, understreker han.

– Og hvis du lykkes: Da er dette en godt betalt jobb?

– Man får lønn som fortjent i Bil i Nord, og det er klassisk gode prestasjonsbaserte modeller i tillegg til fastlønn. I de lokale markedene er dette godt betalte jobber, sier Svendsen.

Må bygge laget

Men resultatene kommer ikke fra en leder alene. Den eneste måten å lykkes på er i fellesskap. Gjennom «det blå laget», som Bil i Nord kaller seg.

Når Jan Hugo snakker om ledelse, lag og prestasjoner bruker han ikke klisjeer – men tall:

Eier og styreleder Thor Drechsler (t.h.) er fortsatt tett på drifta. Her med daglig leder Jan Hugo Svendsen.
Eier og styreleder Thor Drechsler (t.h.) er fortsatt tett på drifta. Her med daglig leder Jan Hugo Svendsen.

– Du kan være så god lagkaptein du bare vil, men ordentlig suksess kommer bare når vi jobber sammen. Vi har 250 medarbeidere i selskapet. Hvis jeg blir 10 prosent bedre, hvor mye bedre blir Bil i Nord av det?

– Det er når alle medarbeiderne leverer 1 prosent bedre vi virkelig får resultater. Eller 2 prosent. Da leverer vi sammen som lag og virkelig løfter prestasjonen, sier han.

Dette er altså oppdraget for en ny avdelingsleder på Leknes. En som liker å lede mennesker. Drives av salg og resultater. Og fortrinnsvis har kunnskap og erfaring med økonomi og administrasjon.

Interesse for bil er selvsagt en fordel, forståelse er nødvendig.

Er du en virkelig bilnerd kan selskapet friste med mye spennende:

– Du får tilgang på det nyeste av det nye i bilverden før alle andre. Slik kan du følge med på trender og utvikling, og få tidlig kjennskap til nyheter fra ulike bilmerkene, sier Jan Hugo Svendsen.

Venter store endringer fremover

Bilbransjen har endret seg mye, og kommer som nevnt til å endre seg mer. Denne utviklingen må Bil i Nord hele tiden følge og utvikle seg for å møte.

De siste årene har for eksempel bruktbilsalget gått fra å være «noe man gjør» til den posisjonen det bør ha:

– Vi selger over 4000 biler i året. 3000 av dem er brukte. Da er dette selvsagt et viktig forretningsområde hos oss, sier Svendsen.

Marianne Eriksen Johnsen, Bil i Nord på Leknes.
Marianne Eriksen Johnsen, Bil i Nord på Leknes.

Verkstedopplevelsen for kundene har også endret seg. Hos Bil i Nord møter ikke kundene noen bak skjermen på en disk – de går inn på verkstedet og snakker med personlige serviceteknikere som faktisk har jobbet med bilen.

Men elektrifiseringen gjør nok at verkstedene må fortsette å endre seg. Rett og slett fordi elbilene ikke trenger så mye verksted og service som de fossile bilene.

– Elektrifiseringen utfordrer oss på mange områder. Men vi kan ikke sitte stille eller prøve å motarbeide den. Tvert imot må vi sørge for at vi får mest mulig ut av det, sier Svendsen.

Er du klar til å ta ledelsen her?

Bil i Nord søker avdelingsleder på Leknes

Om stillingen

Arbeidsgiver: Bil i Nord AS

Stillingstittel: Avdelingsleder

Stillingstype: Fast, heltid

Arbeidssted: Leknes

Søknadsfrist: 20. januar

Send søknad her

Om arbeidsgiver

Om arbeidsgiver

Bil i Nord består av 10 avdelinger, og vi har en årlig omsetning på 1,8 milliarder kroner.

Bil i Nord er Nord-Norges største privateide bilkonsern, og du finner oss i Tromsø, Svolvær, Harstad, Bodø, Sortland, Finnsnes, Mosjøen, Mo i Rana, og Leknes og totalt er vi 250 medarbeidere. Ved alle avdelinger tilbyr vi bilsalg, verksted og tjenester, samt tilbehør- og reservedelssalg. Vi er interessert i å finne dedikerte medarbeidere med rett kompetanse innenfor disse områdene.

Bil i Nord er i vekst og trenger stadig flere engasjerte medarbeidere med rett kompetanse!

Vi søker en drivende leder for vårt bilanlegg på Leknes.

Du får et overordnet ansvar for drift, resultat og personal for våre 20 medarbeidere, fordelt på salg, ettermarked og verksted.

Våre avdelingsledere er nøkkelpersoner, som sammen med daglig leder i konsernet fastsetter avdelingens mål og strategier – for deretter å lede avdelingen slik at vi når målene.

En viktig del av dette handler om å kontinuerlig utvikle kundeopplevelsen, vår effektivitet og lønnsomhet.

Hva kan du?

Vi søker en leder med evner, kunnskap og vilje til å håndtere endring i alle ledd i organisasjonen, gjennom et coachende lederskap.

Du har gode kunnskaper innen bedriftsøkonomi og forståelse for målstyring som verktøy.

Det er en fordel med kjennskap til bilbransjen, og forståelse for alt fra bilsalg til reservedeler.

Hva kan vi tilby?

En spennende lederstilling i kjernen av Nord-Norges største bilforhandler. Vi har 250 medarbeidere, 2 milliarder i årlig omsetning og selger over 4000 biler i året. Dette skjer ute på avdelingene – og du får nå mulighet til å lede en av dem.

Vi kan tilby konkurransedyktige betingelser, god pensjonsordning og gode vilkår for øvrig.

Vi er en uhøytidelig gjeng som verdsetter humor samtidig som vi er stolte av arbeidet vårt, har høye ambisjoner og sterkt fokus på god service og helt fornøyde kunder.

Bil i Nords verdier er lønnsom, uhøytidelig, profesjonell og engasjert. Det er viktig for oss at både medarbeidere og kunder kjenner igjen verdiene i hverdagen hos oss!


Høres dette ut som noe for deg?

Ta kontakt med daglig leder Jan Hugo Svendsen930 78 777 eller [email protected]

Søknadsfrist: 20. januar

Send søknad på e-post


Powered by Labrador CMS